Jestem mistrzem kodowania
Adresatami innowacji " Jestem mistrzem kodowania" są dzieci 6- letnie uczestniczące w zajęciach Klubu Gier Planszowych.Czas zajęć edukacyjnych wynikających z programu- 01.10.2020 r. -31.05.2021 r.Prowadzona jest przez nauczycielki Małgorzatę Rajek i Agnieszkę Szafranowicz.
Innowacja powstała w odpowiedzi na aktualne potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej oraz podstawowych kierunkach realizacji polityki oświatowej w roku szkolnym 2020/2021 opracowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Celem głównym innowacji jest rozwijanie wiedzy o świecie poprzez propagowanie zainteresowań związanych z programowaniem i kodowaniem. Tematyka zajęć została dobrana i opracowana w taki sposób, by kształtować u dzieci samodzielność i kreatywność, a także rozwijać umiejętność logicznego myślenia, rozwiązywania problemów, myślenia przyczynowo - skutkowego. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu. Dzieci uczestniczą w zajęciach programowania i kodowania korzystając z maty edukacyjnej, dywanu interaktywnego, a także strony www.sratch.mit.edu
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Podsumowanie realizacji i ewaluacja innowacji pedagogicznej
"Jestem mistrzem kodowania"
Realizacja innowacji pedgogicznej “Jestem mistrzem kodowania” trwała od 1 października 2020 r. do 31 maja 2021 r. w ramach zajęć dodatkowych Klubu Gier Planszowych. Innowacja pedagogiczna została przeprowadzona zgodnie z założeniami. Dzieci zapoznały się z podstawą programowania w aplikacji Scratch, poznały definicję programowania i kodowania, korzystały z maty edukacyjnej na której uczyły się kodować i rozkodowywać zaszyfrowane obrazki i wzory. Oprócz wspomnianej wcześniej aplikacji Scratch, wykorzystywały możliwość samodzielnego kodowania na stronach:
- http://domowenauczanie.pl/generator/
- https://wordwall.net/pl/community?localeId=1045&query=przedszkole
- http://kodowanienadywanie.blogspot.com/
Dzieci systematycznie ćwiczyły programowanie i zdobywały umiejętności twórczego i logicznego myślenia oraz intuicji, wyobraźni i rozumowania. Mimo trudnej sytuacji związanej z pandemią, cel wprowadzonej innowacji został w większości osiągnięty. Stopień osiągnięcia założonych celów został ustalony na podstawie obserwacji zaangażowania dzieci podczas zajęć, rozmów z dziećmi, analizy wytworów prac uczniów.
Wnioski do dalszej pracy wynikające z ewaluacji przeprowadzonej innowacji:
„Jestem mistrzem kodowania” to innowacja która uczy wielu umiejętności kluczowych, świadomego korzystania z technologii, analizowania informacji, wykorzystywania wiedzy w praktyce, kreatywności, samodzielnego dochodzenia do rozwiązań i pracy w zespole. Dzieci nabywają wszystkie te umiejętności nieświadomie, na drodze dobrej zabawy. Nauka przez zabawę jest najlepszą i najbardziej przyswajalną formą nauki. Dlatego uważamy, że należy wprowadzać tego typu innowacje.
Autorki programu: Małgorzata Rajek, Agnieszka Szafranowicz